Wat is darmtherapie ?

Een gezonde darm is de sleutel tot algehele gezondheid van lichaam en geest

Darmtherapie is het opnieuw trainen van de darmen. Beginnend met de darmen te reinigen van alle ziekmakende factoren, de communicatie tussen de bacteriën te verbeteren (Quorum Sensing), het aanvullen van lichaamseigen gezonde flora en het opbouwen van een gezonde darmwand en een gezond darmslijmvlies. Om op deze manier een gezond immuunsysteem te bekomen.

Foutjes in het immuunsysteem, als gevolg van ziekmakende factoren in de darm, kunnen ervoor zorgen dat jouw immuunsysteem helemaal in de war geraakt. Zo worden allergieën en auto immuunstoornissen veroorzaakt, dit willen we tegen gaan door middel van darmtherapie.

Waarom is dit zo belangrijk ?

De darmen zijn belangrijk voor ons algeheel welzijn. Bekijk het even zo: de darm is een “naar binnen gekeerde buitenwereld”. Het is ons grootste contactorgaan met de buitenwereld (voeding, vloeistof, maar ook parasieten, virussen en toxines). Ruim 70% van ons immuunsysteem wordt aangestuurd door de darmen.

Wist je trouwens dat onze darmen een hoofdrol spelen bij: vertering van voedsel, ontwikkelen van een goed immuunsysteem en een gezonde hormonale balans? Hierdoor is het zo belangrijk om jouw darmen gezond te houden.

The brain-gut connection

De darm wordt het tweede brein genoemd, het is een weerspiegeling van onze hersenen. Darmen hebben dezelfde types cellen, receptoren en werkzame stoffen als de hersenen.

“Brain first” is misschien een betere benaming. 90% van het contact tussen darmen en hersenen loopt van de darmen naar de hersenen en niet andersom. In de eerste levensweken van het embryo worden deze verbindingen al gelegd. Tijdens de eerste 3 levensjaren van een kind, wordt de basis gelegd voor het functioneren van de darmen en het ontwikkelen van het “buikgevoel”.

Voor wie?

Heb je last van (chronische) buikpijn en darmklachten? Dan is darmtherapie waarschijnlijk zinvol voor jou.

Denk aan: obstipatie, winderigheid, spastische darm, opgeblazen buik en/of opgeblazen gevoel, diarree, maar ook: darmontstekingen, Colitis Ulcerosa, ziekte van Crohn, diverticulitis. Dit alles kan begeleid worden met darmtherapie.

De therapie is ook aan te bevelen als behandeling bij klachten als eczeem, (voedsel)allergie, hoofdpijn, chronische vermoeidheid, reuma, fibromyalgie, chronische verkoudheid, oorontsteking, verminderde weerstand, concentratieproblemen, problemen om aandachtig te blijven (ADD), depressie … Dit omdat de darmen de conditie van alle slijmvliezen regelen, het immuunsysteem aansturen en de hormonale balans ondersteunen.

Maak hier je afspraak

© Copyright Praktijk AW. All Rights Reserved.

Design a free site - Go here